De bezuiniging op de huurtoeslag lijkt niet door te gaan.

De bezuiniging op de huurtoeslag lijkt niet door te gaan, blijkt uit berichtgeving van RTL Nieuws.

VVD en PvdA zijn het in hoofdlijnen eens over de begroting van 2017. De twee partijen trekken volgend jaar 1,2 miljard euro uit om een aantal omstreden bezuinigingen terug te draaien, zo is afgesproken in het wekelijkse coalitieoverleg, meldt RTL Nieuws(externe link). Hiermee lijkt debezuiniging op de huurtoeslag waar eerder sprake van was niet door te gaan.

Stijgende huren

De Woonbond vindt het een goede zaak dat de gehele bezuiniging van tafel lijkt te zijn. De huurdersvereniging sprak zich eerder al fel uit tegen de eventuele bezuiniging op de huurtoeslag. De huren zijn de afgelopen jaren fors gestegen, waardoor meer huurders een beroep moeten doen op huurtoeslag. Door vervolgens te bezuinigen op de huurtoeslag zouden huurders dubbel worden benadeeld.

Huur voor veel huurders te duur

De huurtoeslag is een tegemoetkoming in de woonlasten voor huurders met een laag inkomen. Steeds meer huurders wonen in een woning met een te hoge huurprijs voor hun inkomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ging het in 2015 om 522.000 hurende huishoudens met een relatief laag inkomen en een te hoge huurprijs.