Meer ouderen na val op de eerste hulp.

Vallen is een van de grootste problemen van thuiswonende ouderen. Vorig jaar belanden 97.400 ouderen op de spoedeisende hulp als gevolg van een val. Dat is 40% meer dan tien jaar geleden. Het aantal ouderen dat overlijdt door een val is tussen 2012 en 2015 met 35% gestegen. tot 3267. Dat staat in het rapport : Vallen 65 jaar en ouder van VeiligheidNL, een maatschappelijke organisatie. Die spreekt van een trendbreuk omdat veel meer ouderen na een val in het ziekenhuis terechtkomen dan op grond van de vergrijzing mag worden verwacht. VeiligheidNL pleit voor meer aandacht voor de risico`s van vallen en voor betere preventie. Valpartijen kosten volgens de organisatie jaarlijks 912 miljoen euro. Ouderenorganisatie ANBO vindt dat veel valpartijen te voorkomen zijn, bijvoorbeeld door woningaanpassingen te subsidiƫren. Zo zorgt een gladde douchevloer, vaak in combinatie met het douchematje, voor veel ongelukken.

Bron: Woonbondig nr. 10 blz. 5