Meer slagkracht voor huurdersvereniging

Nieuw-Lekkerland – De huurdersvereniging Nieuw-Lekkerland heeft in bestuurlijke zin een nogal hectisch jaar achter de rug. Na het terugtreden van twee gewaardeerde bestuursleden viel het niet mee om geschikte vervangers te vinden. Directeur-bestuurder Adrie Tukker wist samen met Hans Weevers van de Woonbond een aantal huurders enthousiast te krijgen voor een bestuursfunctie.
Formeel bestaat het bestuur van de huurdersvereniging momenteel uit slechts één persoon. Secretaris Katy Hol is dan ook maar wat blij met haar vier nieuwe collega-bestuursleden, die tijdens de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering nog wel officieel gekozen moeten worden. ,,In 2013 heeft Rinus van der Weiden het voorzitterschap neergelegd, waardoor er extra druk kwam te liggen op Katy en op Rien Molenaar”, legt beoogd voorzitter Dick de Kock uit. ,,Laatstgenoemde heeft om persoonlijke redenen besloten om zich in 2014 niet meer herkiesbaar te stellen. Heel jammer, want beiden hebben zich jarenlang met hart en ziel ingezet voor onze vereniging.”

Dick heeft eerder in het bestuur van de woningbouwvereniging gezeten en is daardoor enigszins bekend met het onderwerp volkshuisvesting. Kandidaat-penningmeester is John van Houwelingen. Marieke Jonas en Janny Oosterwijk gaan een algemene functie bekleden. Het is de intentie van het nieuw te vormen bestuur én de woningbouwvereniging om op basis van wederzijds vertrouwen en respect en met open vizier de discussies aan te gaan.

,,We zijn nog niet gekozen, maar al wel aan het werk”, vertelt Dick. ,,Zo hebben we een advies uitgebracht met betrekking tot de huurverhoging en daarbij een succesje geboekt. Een aantal sociale huurwoningen dreigde door de verhoging boven de sociale huurgrens van 710,68 euro te komen. Wij hebben er ons voor ingespannen dat de huren van deze woningen worden afgetopt tot de sociale huurgrens. Voor de overige woningen, destijds gebouwd voor de sociale sector waar deze aftopping (nog) niet van toepassing is, zullen we zeker nog een keer met de WBV in gesprek gaan.”

,,Het bestuur wordt nog tot circa half juli ondersteund door Hans Weevers. Op 1 juli van dit jaar treedt de nieuwe Woningwet in werking”, vertelt Katy. ,,Het is de bedoeling dat wij ons met zijn ondersteuning grondig gaan verdiepen in de nieuwe wetgeving. De wet geeft de huurdersorganisaties namelijk meer slagkracht en invloed op het beleid van de woningbouwvereniging. Belangrijke beleidsbeslissingen kunnen dan alleen nog worden genomen met instemming van de huurdersvereniging.”

Alle huurders, ook zij die geen lid zijn van de huurdersvereniging, zijn welkom op de algemene ledenvergadering op woensdag 17 juni in de grote zaal van ‘t Waellant. Aanvang 20.00 uur. Zaal open 19.30 uur. Twintig procent van de huurders is lid van de huurdersvereniging. ‘’Het mogen er best meer worden”, aldus het vijftal. ,,Het lidmaatschap is gratis.” lidmaatschap

Bron: https://de-vonk.nl/nieuws/meer-slagkracht-voor-huurdersvereniging-1.4948443