Monitor Wonen: meer dure dan goedkope scheefhuurders.

Er zijn meer huurders die gezien hun inkomen in een te duur huis wonen dan in een te goedkoop huis. Dit blijkt uit een op 17 oktober 2016 verschenen Lokale Monitor Wonen, die voor het eerst een gedetailleerd lokaal beeld biedt van de betaalbaarheid en beschikbaarheid van corporatiewoningen.

Hoeveel van hun inkomen zijn huurders in hun gemeente kwijt aan huur? Hoe hoog zijn de huurprijzen en wat is de beschikbare woningvoorraad? Al deze gegevens staan in de Lokale Monitor Wonen, gemaakt door KING ( Kwaliteitsinstituut Instituut Nederlandse Gemeenten ) op initiatief van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, G 4     ( Amsterdam, Rotterdam. Den Haag en Utrecht ) G 32 ( 32 grootste gemeenten ) Aedes, en de Woonbond. De monitor (www.waarstaatjegemeente.nl ) is een goed instrument om tot beter lokaal woonbeleid en prestatieafspraken te komen. Dit jaar ligt de focus op de sociale huurwoningen, later komen daar ook de gegevens bij over particuliere huurwoningen, koopwoningen en over wonen met zorg en begeleiding. De gegevens zijn onderverdeeld in drie categorieën: beschikbaarheid, betaalbaarheid en woningvoorraad.

Bron: Woonbondig nr.9 nov. 2016